Makelaars Amsterdam en Marketing

Amsterdam is bijzonder dicht bevolkt, niet alleen met mensen maar ook met makelaars. Naast steden als Rotterdam, Eindhoven en Maastricht is Amsterdam één van de meest concurrende steden voor makelaars.  Een makelaar in Amsterdam moet zich dan ook kunnen onderscheiden van de concurrentie van tientallen andere makelaars uit dezelfde stad. Natuurlijk zijn er in een wereldstad als Amsterdam mogelijkheden voor makelaars, maar nu de woningmarkt in het algemeen wat terugloopt wordt het voor sommige Amsterdamse makelaars toch wel zwaar weer.

Als een makelaar in Amsterdam overeind wilt blijven zal hij dus moeten werken aan zijn marketing en dienstverlening. Natuurlijk vergt marketing een investering. Veel makelaars kiezen ervoor om een zakelijke lening af te sluiten als ze hun nieuwe bedrijf starten. Als er een goed marketingbeleid is kan een zakelijke lening een goede optie zijn om een bedrijf een duwtje in de rug te bieden.

Er zijn ruwweg 2 routes voor makelaars in het algemeen en makelaars in Amsterdam in het bijzonder.

Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor de discount route. De discount aanpak is in de Amsterdamse makelaardij al rijkelijk aanwezig. Deze aanpak heeft in vrij korte tijd een stukje van de onderkant van de Amsterdamse woningmarkt veroverd.

Veel makelaars in Amsterdam hebben geprobeerd om eenzelfde route te volgen, maar zonder al te veel succes omdat ze niet het juiste zakelijke model ervoor hebben. De discount route is met name geschikt voor kantoren die minder kosten hebben als een traditioneel makelaarskantoor. Makelaars in Amsterdam hebben traditioneel een vrij grote overhead, waardoor men de opbrengsten uit courtages nodig heeft om de rekeningen te blijven betalen. Een Internet makelaar heeft die lasten bijvoorbeeld niet. Het zijn vaak Amsterdamse makelaars die een service gerichte benadering willen bieden, maar dit niet meer kunnen omdat hun marges zo onder druk staan. Het zou voor de makelaardij in Amsterdam daarom goed zijn om een andere route te kiezen richting een meer gespecialiseerde en klantgerichtere werkwijze.

De andere route is namelijk betere marketing en een ander servicemodel. Makelaars die een kleinere groep klanten aannemen en zich concentreren op het verkopen van die woningen die ze in portefeuille hebben, in plaats van alles aan te nemen dat op hun weg komt. Een goed voorbeeld hiervan is deze makelaar in Maastricht. Zij bieden klanten een unieke service garantie aan om hun huis gegarandeerd te verkopen. In Amsterdam gebeurt dit nog te zwak en te weinig. Amsterdamse makelaars moeten ernaar streven een dergelijk service niveau te evenaren.

Ondanks de tegenvallende woningmarkt in Amsterdam en de teruglopende marges van Amsterdamse makelaars, is er weinig vernieuwing gekomen in het service aanbod. De tijden van nu vragen er wel om, dus laten we hopen dat makelaars in Amsterdam wakker worden voor hun bestwil en dat van de consument

Branche organisaties klagen in praktisch alle markten in Nederland luidkeels over de aanwezigheid van ‘niet-gecertificeerde’ collega’s in de markt. Zij pleitten voor een nieuw slot op de makelaardij markt door het verplicht stellen van diploma’s, certificeringen en andere makelaarspapieren. In Amsterdam is er traditioneel al meer een NVM cultuur, maar de Amsterdamse afdeling van deze landelijke vereniging heeft al eerder in de haren gehangen met de NVM.

Eén van de dingen die makelaars in Amsterdam zouden kunnen doen om de tegenvallende marktcondities te kunnen tegenwerken is weer meer aandacht aan een klant geven. In de makelaardij in Amsterdam is het steeds gebruikelijker geworden om niet mee te gaan naar het passeren van de akte bij de notaris, of de koopakte door een notaris te laten maken. Natuurlijk kan dat allemaal en is het vanuit efficiency oogpunt een goed idee, maar klantvriendelijk is anders. Het geeft voor een koper een ander gevoel als het koopcontract is gemaakt door de makelaar die hen het huis heeft verkocht als door de notaris die ze nog nooit hebben gezien. Vaak is het voor consumenten ook prettig om door het koopcontract heen te worden geleid door een bekend gezicht. Een woningkoper kijkt lang niet zo vaak een voorbeeld koopcontract na als een makelaar in Amsterdam.

In werkelijkheid zouden branche verenigingen zich helemaal niet bezig moeten houden met het opsluiten van de woningmarkt. Die tijd die daarin gaat zitten zou beter kunnen worden gestopt in het verlenen van betere service aan makelaardij klanten. De zogenaamde ‘branche makelaars’ in Amsterdam schieten zichzelf hiermee in hun voet, zonder dat ze het zelf merken. Dat is jammer voor de consument en voor de makelaars in Amsterdam.

Tags: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: